zaterdag 17 juli 2010

Zon en de gevoelige huid


Ik heb in de loop der jaren altijd een gevoelige huid gehad. Ik wordt rood bij het minste geringste...zon, een alcoholisch drankje en na een sportles blijf ik tenminste 2 uur lang zo rood als een biet.


Nu ik ietsje ouder ben heb ik last van een milde vorm van couperose.


Juist in de zon moet je erg uitkijken met een gevoelige huid. Ik heb me dan ook een beetje verdiept in de verschillende zonnebrandcremes. De 'gewone cremes' bevatten zonnefilters die beschermen tegen UV-A en B, dat is goed maar...er zitten veel chemische filters in zoals PABA, methaanverbindingen en benzophenone. Deze dringen in de huid ( daarom moet je ze ook een half uur voordat je gaat zonnen aanbrengen). Omdat ze in de huid dringen moeten de stoffen gedeeltelijk worden afgebroken door je lever. Van een ander deel van deze stoffen is nog niet bekend wat ze doen in je lijf.


Dit klinkt mij niet echt fijn in de oren. Een aantal merken gebruiken om deze reden minerale filters die niet in de huid dringen. Je krijgt als het ware een beschermend laagje dat meteen werkt. Je spoelt de hele boel er ook gewoon onder de douche weer af.


Ik ben dan ook creme van Lavera en Weleda gaan gebruiken. Die hebben beide minerale filters en zijn goed betaalbaar.


De beste bescherming tegen de zon is trouwens gewoon bruin worden maar dit moet je langzaam doen en niet te veel. Flink bakken is echt slecht net zolas onder de zonnebank. De bruin-zonder-zon producten vind ik zelf niet zo prettig. Ze zijn en ruiken chemische en bij veel zie er uit alsof je een enge ziekte hebt.
Verstandig zijn met de zon en er ook lekker van genieten zo af en toe is het beste advies. De gevoelige couperose huid kun je goed beschermen met een minerale zonnebescherming en door bruin te worden valt je eeuwige blos minder op.
Een prettige, zonnige dag allemaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten